لاو سینما : سینمای ایران و جهان

روزنامه بانی فیلم - وصال روحانی: در میان دهها نسخه ساخته شده از روی داستان کلاسیک «آلیس در سرزمین عجایب» بی گمان ورسیون تیم برتون که شش سال پیش اکران شد، جایگاهی متفاوت را به خود اختصاص خواهد داد. این تفاوت نه به سبب ترسیم بهتر و کاملتر موضوع بلکه نوع بیان فنی و ترسیم تکنیکی اتفاقات و نحوه بکارگیری ادوات فنی و پردازش های کامپیوتری و امثال آن است که کمک کرده تا به ماجراهای آلیس به گونه ای دیگر نگاه شود و حتی رویاهای او بسیط تر و صاحب وجوهی تازه شود. این نوع نگاه که مختص تیم برتون سازنده…

آخرين به روز رساني : سه شنبه 20 آذر 1397


کل مطلب : 4671 مطلب / کل بازديد : 695,6641
تبليغات

خرید بلیت شعله ور
خرید بلیت یک کیلو و بیست و یک گرم
خريد بليت چراغ های ناتمام
خرید بلیت داش آکل
خرید بلیت تنگه ابوقریب
خرید بلیت پشت دیوار سکوت
خرید بلیت خرگیوش





موضوع : سینمای جهان
کد مطلب : 20
تاريخ انتشار : شنبه 06 شهريور 1395 - 1:10

روزنامه بانی فیلم - وصال روحانی: در میان دهها نسخه ساخته شده از روی داستان کلاسیک «آلیس در سرزمین عجایب» بی گمان ورسیون تیم برتون که شش سال پیش اکران شد، جایگاهی متفاوت را به خود اختصاص خواهد داد.

این تفاوت نه به سبب ترسیم بهتر و کاملتر موضوع بلکه نوع بیان فنی و ترسیم تکنیکی اتفاقات و نحوه بکارگیری ادوات فنی و پردازش های کامپیوتری و امثال آن است که کمک کرده تا به ماجراهای آلیس به گونه ای دیگر نگاه شود و حتی رویاهای او بسیط تر و صاحب وجوهی تازه شود. این نوع نگاه که مختص تیم برتون سازنده کالت کلاسیک هایی مثل «ادوارد دست قیچی» و «ادوود» است، سبب شده آلیس با بازی میا واسیکوفسکا در ورسیون آلیس او جهان را به گونه ای دیگر ببیند و از راههای تازه ای وارد شود و حتی گاهی قربانی ساده دل مقاصد و اهدافی نشان بدهد که ارتباط با وی ندارد اما با ذات و طبع کاراکتر آلیس همیشه همسو و مشابه بوده اند. این انگار تقویم و سرنوشت الیس است که همیشه در مسیرهایی قرار گیرد که دلخواه او نیست و فقط جستجوهای پایان ناپذیر وی را برای اهداف و دستاوردهایی موهوم نشان می دهد.

این بار برتون فقط تهیه کننده است

«آلیس از درون آینه» که ۳ ماه و نیم از اکران آن در سطح جهان می گذرد و طی این مدت ۸۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۱۴۷ میلیون دلار در سایر نقاط جهان پولسازی کرده، ادامه ای بر ورسیون سال ۲۰۱۰ تیم برتون معروف از روی داستان کلاسیک و افسانه ای «آلیس در سرزمین عجایب» به شمار می آید و به لحاظ جلوه های بصری و اسپشیال افکت به اندازه همان فیلم، چشمگیر و فنی است.

با این حال این کار تازه را نه برتون بلکه جیمز بوبین کارگردانی کرده و برتون فقط یکی از تهیه کنندگان فیلم است و در متن فیلم آلیس همان قدر سرگشته و صاحب وجوه و حالت های مختلف است که در تمامی فیلم ها و سایر صور نمایشی از سوی این کاراکتر بوده است. هنرهای موسوم به «CGI» و گریم های فانتزی ولی جذاب بر نسخه ۲۰۱۶ آلیس هم حکومت می کند و تفاوت فراوانی که بوبین با تمامی نسخه های پرشمار قبلی «آلیس در سرزمین عجایب» در داستان فیلمش ایجاد کرده، مبتنی بر محو کردن تدریجی و آرام حس های کودکانه و جانشین سازی آن با متن افکار بزرگسالان در فضایی سرشار از فشارهای روحی است. تحت هر شرایطی نسخه تازه آلیس نیز داستان دوستی ها و همراهی ها و لزوم احترام گذاشتن بر دوست و فامیل و همسایه است و با این که بوبین بازی نبوغ و حرکات غیرمتعارف را به سلف خود تیم برتون به وضوح می بازد اما حضور قریب به اتفاق بازیگران فیلم نخست به سرکردگی جانی دپ مشهور در کار جدید موجب شباهت های آن با فیلم برتون و کسب نمره قبولی و توجه فزاینده مردم به این فیلم می شود و ۳ بُعدی بودن فیلم نیز مانند محصول سال ۲۰۱۰ آلیس، از دلایل توفیق تجاری و هنری این اثر سینمایی برآورد شده است. هر چند برای کودکان و نوجوانان نسل فعلی جهان همذات پنداری با آلیس پیوسته سخت تر می شود زیرا او فرزند آرزوهای سنتی گذشته و ادوات فعلی مدرن جهان ناقض سنت گرایی های آلیس چه در کره خاکی و چه در دنیای فانتزی ویژه اوست.

آلیس در قالب کاپیتان کشتی!

همه چیز درباره «آلیس از درون آیینه»

این بار آلیس که وی را با نام کاملتر آلیس کینگزلی صدایش می زنند یک زن بارز از عصر موسوم به ویکتوریان در انگلیس است و عجبا که او یک کاپیتان توانای کشتی های مسافرتی است! او در بازگشت به لندن در می یابد که کشتی اش به یک مرد فرصت طلب طبقات مرفه شهر (با بازی لئو بیل) فروخته شده و مادر او (لیندسی دانکان) طی معامله ای با این مرد در شکل گیری این قضیه سهم و دست داشته است. از این نقطه به بعد جیمز بوبین در مقام کارگردان این فرصت را می یابد که روی اعتماد به نفس آلیس و نترسیدن او از تنهایی اش در اجتماع تکیه و ماجراهای او را از طریق این فاکتورها تشریح کند و سناریوی تهیه شده توسط لیندا وولورتون کمک لازم را به بوبین در این ارتباط می کند. همین سناریو به بینندگان فیلم تاکید می کند که در فرهنگ لغات و آیین زندگی آلیس چیزی به نام غیرممکن وجود ندارد و کالین اتوود طراح لباس فیلم نیز که از مشهورترین و قدیمی ترین آدم های این حرفه است، با نوع انتخاب هایش برای لباس های آلیس متذکر می شود که این زن با سفر به چین و ماچین به انسانی پخته تر از ورسیون های قبلی آلیس تبدیل شده و مجهز به توانایی های لازم برای تقابلی پایاپای با جامعه دغل باز شهر لندن است.

سفر در دل زمان

ودلورتون طی سناریویش برای فیلم فانتزی و پر حادثه «MaleFicent» نوعی انسجام و سرسختی را ضمیمه کاراکترهای آن فیلم و اتفاقات آن کرده بود اما در این فیلم قهرمان زن قصه اش را به سفری هوشمندانه تر در دل زمان وا می دارد تا به گونه ای تاریخ را بازنویسی کند. آنچه مورد توجه آلیس قرار دارد و یک هدف جدی در طول فیلم به شمار می آید، نجات دادن مد هتر از دام افسردگی شدید و سوق دادن مجدد او به سوی شادابی و ادامه زندگی است. مد هتر افسوس دور ماندن از خانواده اش را می خورد و این که چه بر سر آنها آمده، فکر وی را دائماً اشغال می کند. مد هتر با بازی جانی دپ معروف و در تکرار آنچه از او در نسخه سال ۲۰۱۰ تیم برتون از داستان آلیس مشاهده شده بود، مردی است که از هر جهت در راههای پیش رویش دچار تردید و ابهام است ولی آلیس کینگزلی با بازی میا واسیکوفسکا عزم راسخی دارد که نزد مد هتر نایاب است. مشکل جیمز بوبین این است که داستان را به شکلی هدایت و ترسیم کند که باور پذیر باشد، بخصوص که چه در ورسیون شش سال پیش تیم برتون و چه در این نسخه که وامدار فیلم برتون است، تغییراتی اساسی در سنن قصه آلیس داده شده و این ماجرا صاحب وجوهی تازه گشته است.

کار حرفه ای صداپیشه ها

همه چیز درباره «آلیس از درون آیینه»

البته بوبین با این گونه ماموریت ها نا آشنا نیست و نمونه ای از آن را در فیلم «The Muppets» هم انجام داده بود. در نهایت ما با فیلمی طرف هستیم که با دوری جستن از چارچوب های کلاسیک قصه سال ۱۸۷۱ لوییس کارول یعنی کتاب افسانه ای «آلیس در سرزمین عجایب» تبدیل به یک فانتزی اکشن و فضا سازی گوتیک وار توسط برتون و دنباله روهای او (و در این زمینه خاص جیمز بوبین) شده است. این در حالی است که صداپیشه های فیلم و کسانی که به جای برخی کاراکترهای کارتونی صحبت می کنند، نیز کار خود را خوب انجام داده اند و در این زمینه استیفن فرای که به جای گربه چیشایر حرف می زند و مایکل شین که خرگوش سفید است، جزو پیشتازان به حساب می آیند.

مشخصات فیلم

عنوان: «آلیس از درون آینه»

محصول: کمپانی های والت دیسنی و روت فیلمز

تهیه کنندگان: سوزان تاد، تیم برتون و جان جی، اسکاتی

سناریست: لیندا وولورتون

کارگردان: جیمز بوبین

مدیر فیلمبرداری: استوارت درای برگ

تدوینگر: اندرو وایز بلوم

موسیقی متن: دنی الفمن

مسوولان جلوه های بصری: کن رالستون و جی رد

طول مدت: ۱۱۳ دقیقه

بازیگران و صداپیشه ها: جانی دپ، آن هاتاوی، میا واسیکوفسکا، مت لوکاس، ریس ایفانز، هله نا بونهام کارتر، ساشا بارون کوهن، لیندسی دانکان، لئو بیل، جرالدین جیمز، الن ریکمن، استیفن فرای، مایکل شین، تیموتی اسپال.
____________________
بانی فیلم – گروه سینمای جهان – پرویز نوری: خیالتان را راحت کنیم : هالیوود دست بردار «قصه های مصور» (کمیک بوک ها) و البته ابر قهرمان ها و آثار تخیلی مملو از ترفندهای تکنیکی جدید، نیست. دلیلش هم کاملاً روشن است: چون مردم می پسندند!
 
از اواخر امسال و سال آینده پرده سینماهای جهان لبریز از اینگونه فیلم ها خواهد بود، چه بخواهید و چه نخواهید … پس نگاه کنید به مهم ترین آن ها:

«کُنگ: جزیره جمجمه» –Kong: Skall Island

دنیا دارد از هم می پاشد. جنجال های سیاسی، نژاد پرستی، تروریست و آدمکشی و همه گونه هرج و مرج سبب گشته است که مردم نمی دانند چگونه باید با آن ها طرف شوند. کارگردان جوردن وگ رابرتز برای فیلم خود زمان و دوره دهه ۱۹۷۰ را برگزیده تا از آن طریق حرفهای امروزی بزند.
 
تام هیدلستون نقش یک متخصص نیروهای ویژه انگلیسی را بر عهده دارد. در مقابل او، بری لارسن (برنده اسکار برای «اتاق») در قالب عکاس جنگ ظاهر می شود.
 
 هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد
 
 
همچنین جان گودمن و جان. سی. رایلی هم نقش های دیگر را بازی می کنند، اما مهم در داستان یک میمون عظیم الجثه است یعنی «کنگ»(همان کینگ کنگ) و در موردش کارگردان گفنه است:« تمامی ماجراها از طریق دنیای کُنگ در این جزیره غریب بازگو می شود و فکر می کنم در هیچ فیلمی ستیز و برخوردی چنین هولناک دیده باشید»(تاریخ نمایش: ۱۰ مارس ۲۰۱۷).
 


«دکتر استرنج»Doctor -Strange

بندیکت کامبربچ- بازیگر نقش «شرلوک هولمز» در این فیلم بر مبنای قصه ابر قهرمانی«مارول»، به نقش مردی با نیروی خارق العاده به اسم«دکتر استرنج» در دو شخصیت متضاد حضور پیدا می کند. کامبربچ درباره این شخصیت گفته است: « ما با دو موجود متفاوت روبه روییم.
 
 هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد
 
 
دکتری معمولی که بدل به جراحی خطرناک چون استیون استرنج می شود لیکن در عین حال آدمی عاشق پیشه است، سرسخت و البته شوخ طبع، درست به مانند «شرلوک هولمز». بازیگر زن داستان تیلدا سوئینتون است و کارگردانی را اسکات دریکسون انجام داده است (تاریخ نمایش: ۴ نوامبر ۲۰۱۶)
 


«نگهبانان کهکشان : فصل ۲» ـGuardians of the Galaxy: vol 2

دنباله فیلم پرفروش ۲۰۱۴ کماکان همان قهرمان های معروف «مارول»(یعنی گروت، یوندو، راکت و گامورا) را مجدداً در قصه ای ماجراجویانه گرد آورده است. البته این بار شخصیت جدیدی هم به داستان افزوده شده به اسم «مانتیس»(با بازی پام کلمنتیف) و بنا به گفته کارگردان جیمز گان: «این شخصیت قبلاً در فیلم اول حضور داشت و در حقیقت تجربه کافی دارد تا در قصه جدید بهتر و مشخص تر ظاهر گردد» (تاریخ نمایش: ۵ مه ۲۰۱۷)
 
هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد
 

 
 
«کماندوهای قدرتمند» ـ Power Rangers

«ریتا ریپولسا» (با بازی الیزابت بنکس) باید در مقابل موجودات بدذاتی بایستد که می خواهند زمین را فتح کنند.
 
 هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد
 
 
او به اتفاق کُماندوی زرد «ترینی» (با بازی بکی نو آمی) باید به جنگ علیه پنج نوجوان برخیزند. بکی نو آمی ـ که ضمناً خواننده هم هست ـ درباره اولین تجربه سینمایی اش می گوید: «الیزابت و من می خواهیم صحنه ها تا آن جا که می شود واقعی باشد، بنابراین از او خواستم حتی اگر زخمی هم شدم هراسی نداشته باشد» (تاریخ نمایش: ۲۴ مارس ۲۰۱۷).
 


«کینگ آرتور: افسانه شمشیر» ـKing Arthur: Legend of the sword

تصور این که گای ریچی (سازنده «شرلوک هولمز») سراغ کینگ آرتور رفته باشد، عجیب است، اما او در حقیقت تلاش کرده است از دیدگاهی تازه (و شاید مدرن) به این پادشاه انگلستان بنگرد… مهم قصه فیلم است با ماجرای افسانه آمیز کینگ آرتور (با بازی چارلی هانام) که شمشیر را از سنگ بیرون می کشد و سفر به سوی تاج و تخت را آغاز می کند.
 
هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد 
 
 
 
هانام در مورد شخصیتی که به عهده گرفته، گفته است: «اندکی خشونت طلب و ستیزه جوست چون می خواهد زنده بماند. آن قدر که شاید مردم تحملش را نداشته باشند». ماجرا بین آرتور با عمویش (با بازی جود لا) می گذرد و به قول کارگردان «محققاً واقعی است» (تاریخ نمایش: ۲۴ مارس ۲۰۱۷).
 


«بلید رانر» (دونده تیز) ـ Blade Runner

در سال ۱۹۸۲ ریدلی اسکات این علمی/ تخیلی کلاسیک را با هریسون فورد ساخت که رکورد شکست، اما آن جوانک کانادایی دنیس ویلنو هیچ فکرش را نمی کرد که تماشای آن زندگی اش را تغییر خواهد داد… او که سازنده فیلم «سیکاریو» است، موقعیت آن را یافت تا دنباله اش را کارگردانی کند.
 
هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد 
 
 
 
ویلنو می گوید: «به خوبی صحنه آغاز فیلم یادم مانده، با موسیقی سحرانگیز شهر لس آنجلس به سال ۲۰۱۹ نمایان می شود در مه و تاریکی، و همین صحنه موجب گشت شیفته کارگردانی شوم». دنباله «بلید رانر» به نوعی رویاست و در آن البته منطقی وجود ندارد. هریسون فورد نقش قبلی اش «ریک دکارد» را بازی می کند به همراه رایان گاسلینگ و رابین رایت، و درباره موفقیت دنباله فیلم هم کارگردان گفته است: «به شکست اصلاً فکر نمی کنیم» (تاریخ نمایش: ۶ اکتبر ۲۰۱۷).
 

«والرین و شهر هزار سیاره»ـ Velerian and the City of a Thousand Planets

با هزینه گزاف ۱۵۰ میلیون دلاری این علمی/ تخیلی ساخته کارگردان فرانسوی لوک بسون (سازنده آثاری چون «صفر پنجم» و «لوسی») را باید پُرخرج ترین فیلم اروپایی به حساب آورد. فیلم بر اساس سری قصه های مصور که الهام از «جنگ ستارگان» و «اواتار» به وجود آمده، ساخته شده است.
 
هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد 
 
 
 
شخصیت اصلی داستان یک پلیس در سفرهای فضایی است (با بازی دین دوهان) که به دنبال حل معمایی در سیاره هاست. دوهان گفته است: «به نظرم این طور می رسد که می خواهم دنیا را نجات دهم» (تاریخ نمایش: ۲۱ ژوییه ۲۰۱۷).
 


«جوخه انتحاری» ـ Suicide squad

این فیلم تخیلی در مایه های «دوازده مرد خبیث»، ظاهراً خواسته است مریض ترین اثر در نوع خودش باشد. حکومت خطرناک ترین ابرقهرمان ها را برای مأموریتی ناممکن آماده می کند تا طبق معمول دنیا را از خطر نابودی برهانند.
 
دیوید آیر (سازنده «روز تمرین») درباره ساخت فیلم گفته است: «تا دو سال پیش هیچ کس از این قصه تخیلی خبر نداشت و هیچ چیزی هم در خصوص آن نمی دانست، اما وقتی من آن را انتخاب کردم همه نگاه ها متوجه اش شد. واقعاً کار برایم سخت شد، با این حال سختی ها را به دوش کشیدم».
 
هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد 
 
 
 
قصه درباره افسری بی رحم اطلاعاتی است به نام «اماندا والر» (با بازی وایولا دیویس) که جمعی از خلافکارها و جنایتکاران جامعه را گرد هم می آورد تا به جنگ علیه دشمنان زمین برخیزند. ویل اسمیت سر دسته آن هاست (تاریخ نمایش: ۵ اوت ۲۰۱۶).
 


«هیولاهای شگفت انگیز» ـ Fantastic Beasts

«نیوت اسکاماندر» (با بازی ادی ردمین) به همراه «تینا» (با بازی واترسون) به جست و جو در اطراف ساختمان «کنگره جادویی» می پردازند (در حقیقت مکان جادوگری ایالات متحده) و البته با نگاه به ماجراهای «هری پاتر» و این بار در قالب «هیولاهای شگفت انگیز و جایی که باید آن ها را پیدا کرد»، قصه تخیلی آن در نیویورک سال های دهه ۱۹۲۰ می گذرد.
 
 
 هالیوود دست از سر«قصه های مصور» برنمی دارد
 
کارگردان دیوید ییتس ـ که خود چند تا از فیلم های «هری پاتر» را ساخته ـ در این باره گفته است: «مثل ماهی های از آب بیرون افتاده در این قصه، ما ماجراهای یک مرد انگلیسی را در نیویورک تعقیب می کنیم». (تاریخ نمایش: ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶).

 

مطالب مرتبط
مطلب زنده
پربازديد